Innoveren met VOORT

Succesvol innoveren is samen op expeditie gaan.
Niet door blindelings en onvoorbereid te vertrekken en je halsoverkop in een avontuur storten. Wèl door vooraf na te gaan waar je naar toe wilt, wat de reis moet gaan opleveren wie en wat je mee neemt. Zoals gerenommeerde expeditie;eiders als Sir Edmund Hillary  die als eerste bergbeklimmer de Mount Everest beklom. Of Willem Barentsz en zijn bemanning die op zoek naar een noordelijke doorgang om Azië te bereiken noodgedwongen op Nova Zembla moesten overwinteren. Juist door te investeren in de voorbereiding, met het formuleren van een heldere opdracht en focus op opbrengst, vergroot je de kans om meer te vinden. Succesvolle innovatie brengt je de vondst die je niet zocht (serendipity).

De VOORT innovatie methode is gebaseerd op het principe van ‘op expeditie’ gaan. VOORT volgt een gestructureerde route langs de eilanden Vertrekken, Onderzoeken, Ontwikkelen, Reflecteren en Terugkomen. De reis begint met een gedegen voorbereiding middels het formuleren van de innovatieopdracht door het management. Aan deze opdracht wordt alles wat ontdekt en ontwikkelt wordt gedurende het VOORT avontuur, getoetst. Dat maakt dat de VOORT innovatiemethode resulteert in 3 tot 5 mini-businesscases die gedragen worden door de organisatie, inclusief het management. Een voorwaarde voor de volgende stappen in het innovatie proces t.w. realisatie en implementatie van de businesscases.

Wat maakt dat de VOORT innovatie methode succesvol is, is onderzocht door Herman van den Bosch, hoogleraar managementwetenschappen aan de Open Universiteit Maastricht. Voor het onderzoeksverslag klik hier.  In onderstaande infographic is het succes van VOORT innovatiemethode weergegeven.